Oostkust Australië - Reisverslag uit Cairns, Australië van Henny Ziel - WaarBenJij.nu Oostkust Australië - Reisverslag uit Cairns, Australië van Henny Ziel - WaarBenJij.nu

Oostkust Australië

Door: Henny Ziel

Blijf op de hoogte en volg Henny

18 April 2014 | Australië, Cairns

Het heeft even geduurd, maar hier het verslag van het eerste deel van mijn reis door Australië. Alvast mijn excuses voor dit mega-lange verslag.
Mijn reis door Australië begon aan de oostkust en om precies te zijn in Sydney. In Sydney heb ik veel rondgelopen en de stad bekeken, natuurlijk ook de meest bekende bouwwerken, de harbour bridge en de opera house, bezocht. Ik vond Sydney echt een geweldige stad, er is altijd wat te doen en zien. Toen ik in Sydney was heb ik ook een tour gedaan naar de Blue Mountains. Hier door het regenwoud, dat volstaat met eucalytusbomen gewandeld, en de three sisters gezien. Dit zijn drie rotsen waar je gezichten in kunt zien.
Na Sydney ben ik doorgereisd naar Spot X, een surfkamp. Hier ben ik 2 dagen geweest en heb ik 4 surflessen gehad. Het gaat best goed, ik kan op het surfboard blijven staan. Het is alleen nog moeilijk om hard genoeg te peddelen zodat de golf je 'pakt' en om in te schatten wanneer je precies moet gaan staan. In het surfkamp organiseerden ze ook allerlei andere activiteiten zoals oceanrafting en kangaroo-golf. Hier heb ik ook de eerste kangaroes gezien. De mensen waarmee ik les had in Spot X kwam ik daarna steeds weer tegen langs de oostkust, en ik heb tot Brisbane samen gereisd met Marieke, dusndat is wel heel leuk.
Daarna was het tijd voor Byron Bay. De meeste steden hier in Australië bestaan uit 1 straat, beetje zoals Wolvega. En de helft van de winkels zijn reisbureaus, dus je bent er snel uitgekeken. De steden liggen wel aan het strand, of hebben een lagoon, dus dat is wel weer fijn. Vanuit Byron Bay gaan dagtripjes naar Nimbin, een hippiestadje waar het legaal is om wiet te verkopen. Iedereen vond dit heel bijzonder, maar ik vond het nogal tegenvallen. Al was het wel grappog om een keer te zien. In Byron heb ik ook gezeekayakt. Op een gegeven moment zwommen er dolfijnen rond de kayaks, super leuk! Wel zwaar om op de zee te peddelen. Toen we weer terug waren op het strand vertelde de gids dat er een tijgerhaai (een hele gevaarlijke haai) vlakbij onze kayaks had gezwommen. Ik was blij dat ze dat pas vertelden toen ik op het strand stond, want anders was ik van schrik vast omgekieperd.
Toen was het tijd voor Surfers Paradise, het Miami van Australië. Het is hier echt zien en gezien worden aan het strand. Aan het strand was een zandsculpturenwedstrijd bezig, dus er stonden echt de mooiste dingen, en soms waren ze ook nog bezig om de sculptuur af te maken. 's Avonds samen met Marieke en haar kamergenoten meegedaan met de kroegentocht, heel gezellig. De volgende dag lekker aan het strand gelegen met een boekje en rustig aangedaan ;-).

De volgende bestemming was Brisbane, weer een iets grotere stad aan de oostkust. Mijn hostel zat in een heel mooi oud gebouw, met nog zo'n ouderwetse lift. Ik vond Brisbane een mooie en leuke stad. Hier is weer wat meer te beleven. 's Avonds samen met Marieke een boottochtje gemaakt et de gratis ferry. De Storeybridge was heel mooi verlicht met allemaal roze lampjes, dus wij hoopten dat de rest van de bruggen ook wel mooi verlicht zouden zijn, maar dit viel een beetje tegen, haha. Leuk om te bezoeken in Brisbane is de Southbank. Hier hebben ze een lagoon aangelegd naast de rivier, compleet met zandstrand. En hier is ook het museum gevestigd. Dus hier heb ik ook een dagje vertoefd en lekker aan het water gelegen.
Vanuit Brisbane ben ik naar de Australia Zoo gegaan. Dit is de zoo van Steve Irwin, de Crocodile hunter. Wat een leuke dierentuin is dit! De verzorgers lopen rond met allemaal dieren die je kunt aanraken en waarmee je op de foto kunt, ze waren uit wandelen met een tijge en met twee cheeta's, en ze hebben encounters waar ze de dieren voeren en je er informatie over krijgt. Ook kun je de kangaroes voeren (ze eten uit je hand!). Ik heb me hier prima vermaakt de hele dag, kwam zelfs tijd tekort.
Vanuit de zoo ben ik doorgereisd naar Noosa. Hier was wederom niet heel veel te beleven. Ik heb een wandeling gemaakt langs de kust, je hebt hier super mooie witte stranden en helderblauw water. En Marieke bleek bij mij op de kamer te zitten, dus zijn we samen naar de zonsondergang wezen kijken op een heuvel en hebben we daarna gezellig samen gegeten en wat gedronken in de bar van het hostel.
Na Noosa ben ik doorgereisd naar Rainbow Beach. Hier heb ik nog een surfles gehad, het gaat al steeds beter :-). Vanuit Rainbow Beach vertrok ook de 3 daagse tour naar Fraser Island, zeker weer een hoogtepunt van mijn reis. Fraser Island is een enorm eiland dat bestaat uit zand en waar je rondcrosst in in 4wheel drives. Super leuk. Ik zat met 7 anderen in een auto en we hebben om de beurt een stuk gereden. Ik had een makkelijk stuk om te rijden en kon met 80 km per uur over het strand crossen, haha. Daarna moest ik nog wel een klein stukje door los zand om teug in het kamp te komen, maar ook dat ging goed gelukkig. We waren met 4 auto's en in de voorste auto zat de gids. Hij communiceerde met ons via walky talkies en zei ook precies wat we moesten doen op stukken waar bijvoorbeeld heel los zand was. In de oceaan rond Fraser Island kan je niet zwemmen omdat er haaien zijn, maar er zijn heel veel meren en kreken op het eiland die we hebben bezocht en waar je heerlijk kon poedelen. Het was wel back to basics op het eiland. Onze accommodatie was niets meer dan een tent, geen matras of luchtbed of iets dergelijks. Dus ik heb op mijn slaapzak geslwpen om toch nog iets van een matras te hebben. Maar ik heb er prima geslapen. Ik ben ook in een klein vliegtuigje over Fraser Island heen gevlogen. Super mooi om het vanuit de lucht te zien. Het is echt een mega zandduin met bos. Terug in Rainbow Beach wilde iedereen heel graag douchen, na al dat zand ;-) en waren we blij dat we weer een bed hadden.
Vervolgens kwam ik aan in 1770/Agnes Water, een heel rustig plaatsje. In de bus kwam ik Kelsey tegen, die ik in Spot X had leren kennen, dus een paar dagen met haar opgetrokken. In Agnes Water heb ik de Scooterroo gedaan, 3 uur lang rondcrossen op scooters. Na een korte uitleg, het aanbrengen van neptattoos en het passen van een leren jasje moesten we een paar rondjes proefrijden (wat prima ging) en daarna konden we de weg op. Onderweg een paar keer gestopt om foto's te maken en kangaroes te kijken en uiteindelijk in 1770 aan het water gezeten om naar de zonsondergang te kijken. De volgende dag wilden Kelsey en ik wat doen, en omdat er vrij weinig te doen is en er geen openbaar vervoer is besloten we naar 1770 te liften om daar een SUP (stand up paddleboard) te huren. We stonden nogal amateuristisch langs de weg met ons stuk karton, maar één van de eerste auto's stopte al om ons een lift te geven. Super aardig! In 1770 hebben we SUPs gehuurd, dit lijkt makkelijker dan het is! Ik vond het vooral lastig om mijn balans te houden als ik op dat ding stond, en er was ook best wel een sterke stroming. Nadat we bijna waren afgedreven de oceaan in, was er gelukkig een aardig meneertje met een boot die ons weer terug naar de opstapplek heeft gebracht. Hij gooide zo onze boards en peddels in de boot, haha. Daarna zijn we weer terug gaan liften naar ons hostel. Ook dit keer stopte één van de eerste auto's om ons een lift te geven. Een goede ervaring dus :-).
Vanuit Agnes Water hadden Kelsey en ik de nachtbus naar Airlie Beach. Hier zou ik een tocht naar de Whitsundays maken, maar vanwege een naderende cycloon had de overheid de haven gesloten, dus was mijn tour afgelast (tot 2 keer toe :-(). Dus uiteindelijk heb ik dit moeten missen, helaas. De cycloon was wel spannend. We kregen geen informatie en niemand had eigenlijk enig idee wat er ging gebeuren. Dus uiteindelijk op aanraden van de medewerkster van de tourist info maar boodschappen ingeslagen, zoals water, brood en fruit. Ook kregen we van het hostel een cyclone survival kit, wat bestond uit een papiertje met wat info en een ledlamp voor als de stroom uit zou vallen, zeer nuttig haha. Uiteindelijk bleek de cycloon heel erg mee te vallen gelukkig, het waaide en regende wel heel hard, maar niet beangstigend ofzo. Heb ik dat ook eens meegemaakt.
Daarna ben ik doorgegaan naar Magnetic Island. Hier zat ik in een heel mooi hostel, met allemaal kleine hutjes, een zwembad en een leuke bar. De eerste dag heb ik eerst een wandeling gemaakt en daarna ben ik naar een koala sancturary geweest. Hier heb ik allemaal reptielen beetgehouden, zoals een slang (eng), salamanders, schildpad en een baby-krokodil. En natuurlijk een koala beetgehouden en ermee op de foto gegaan. Kan ik dat ook weer van mijn lijstje afstrepen ;-). Op het eiland zijn ook wilde rockwallabies die je kunt voeren. Dus daar ben ik ook nog even langsgegaan. Super leuk, ze eten gewoon uit je hand en er was een wallabie met een kleintje in haar buidel. 's Avonds was er een pubquiz in het hostel, waar ik samen met twee andere meisjes aan mee heb gedaan. En tot onze grote verbazing wonnen we de eerste prijs. Dit was een bartab van $100 (die in een uurtje op moest) en een huurauto (een cabrio barbie-auto!). Toen we de volgende dag de auto wilden boeken bleek dat we de auto van 4 tot 6 hadden gewonnen. Maar gelukkig konden we een goede deal sluiten met de mevrouw van het verhuurbedrijf en hadden we de auto voor de hele dag. Dus hebben we snorkels achterin de auto gegooid en zijn we rond gaan touren en lekker aan het strand gelegen. En op aanwijzingen van een local een mooie zonsondergang gezien.
Mijn laatste bestemming aan de oostkust van Australië was Cairns. Weer een iets grotere stad, met een mooie lagoon en park. Vanuit Cairns kun je naar het regenwoud en het Great Barrier Reef. Ik ben naar allebei geweest. Ik had de Uncle Brians tour naar het regenwoud. Deze dag bestond uit een korte wandeling en verder vooral zwemmen in mooie meren en bij mooie watervallen. Een van de watervallen ging over een gladde rots, dus hier konden we vanaf glijden. En bij de Millaa Millaa falls, een super mooie waterval, is ook de Herbal Essences reclame opgenomen. En onze gids was gek op U-turns, dus hier heeft hij er ook zeer veel van gedaan. Mijn trip naar het Great Barrier Reef was ook heel mooi. Ik heb eerst lekker gesnorkeld. Je kunt hier koraal en vissen in de meest mooie kleuren zien. Ik was hier zeer van onder de indruk. Ik heb hier ook mijn eerste duik gemaakt. Eerst raakte ik wel een beetje in paniek toen ik alleen nog maar door mijn mond kon ademen, maar dat ging al snel beter. De duik was echt super gaaf. Als je wat dieper het reef in gaat is er nog zoveel meer te zien!
Ik denk dat ik in Thailand ga proberen om mijn duikcertificaat te halen.

Na Cairns was het om de rest van Australië te gaan ontdekken. Maar daarover meer in het volgende verslag

Liefs Henny

  • 18 April 2014 - 13:52

    Hillie:

    Erg leuk om je verhalen te lezen. Veel plezier

  • 18 April 2014 - 17:47

    Lotte:

    Hey henny!
    Jij vermaakt je nog wel zo lezen!
    Leuk om je verhalen te lezen, geniet er nog van.
    Voor je het weet zit je weer in Nederland.
    Xx

  • 19 April 2014 - 10:52

    Lisa:

    Wow Henny, wat heb jij weer veel gedaan en gezien!
    Hartstikke leuk!! Nog heel veel plezier verder!

    Liefs Lisa

  • 19 April 2014 - 13:57

    Leo En Femmie:

    Geweldig om te lezen, ik krijg er zin in om ook door Australië te gaan reizen.

    Groet Leo en Femmie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Cairns

Henny

Actief sinds 04 Jan. 2011
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 18056

Voorgaande reizen:

21 November 2013 - 11 Juni 2014

Backpacken

16 Januari 2011 - 06 Juni 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: