E noho ra Aotearoa! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Henny Ziel - WaarBenJij.nu E noho ra Aotearoa! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Henny Ziel - WaarBenJij.nu

E noho ra Aotearoa!

Door: Henny

Blijf op de hoogte en volg Henny

12 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Mijn tijd in Nieuw-Zeeland zit er alweer op. Ik zit nu op het vliegveld te wachten op mijn vlucht naar Sydney. De komende 2 maanden ga ik door Australië reizen. De laatste 2 weken in Nieuw-Zeeland zijn heel snel voorbij gegaan. Na een 11 uur durende busrit van Wellington naar Auckland kwam ik donderdagavond aan in Auckland. Na ingecheckt te hebben in het hostel heb ik me aangesloten bij de kroegentocht. Het bleek dat de stageperiode voor de Nederlanders ook net was begonnen, en hun kennismaking was tijdens de kroegentocht. De groep die meedeed aan de kroegentocht bestond dus grotendeels uit Nederlanders. Wel heel grappig. Daarnaast kwam ik een aantal mensen tegen die ik nog kende van toen ik aankwam in Auckland 2 maanden eerder. De kroegentocht was erg gezellig.
De dagen dat ik in Auckland was heb ik de stad verkent, de art gallery bezocht, een bezoekje gebracht aan de beroemde skytower, een toren met een heel mooi uitzicht over de stad en een glazen vloer (waar ik niet zo goed op durfde te staan). En de laatste dingen voor Australië uitgezocht en geregeld.
De laatste dag dat ik in Auckland was heb ik 's ochtends een cruise door de haven van Auckland gemaakt, waarbij we onder ander onder de Harbour bridge doorvoeren, Rangitoto (een van de vulkanen van Auckland) hebben bezocht en langs de vuurtoren zijn gevaren. En 's middags heb ik Devonport bezocht, een wijk van Auckland waar onder andere de marine is gestationeerd. Ik heb hier de hele middag door de stad gewandeld en de oude verdediginswerken van het leger bezocht. Deze bevinden zich op een inactieve vulkaan, en er is ook een heel gangenstelsel onder de grond.
De volgende dag werd ik al vroeg opgepikt om naar Pahia, in de Bay of Islands, te gaan. Dit is in het noordelijkste puntje van Nieuw-Zeeland. Hier bleef ik weer een aantal dagen. Over het algemeen is het altijd mooi weer in de Bay of Islands, maar ik heb 2 dagen regen gehad :-(
Gelukkig was het wel mooi weer toen ik naar Cape Reinga (het noordelijkste puntje van Nieuw-Zeeland) ging. De busrit naar Cape Reinga ging via 90 miles beach (wat in werkelijkheid veel korter is), een snelweg over het strand. Het eerste stukje was super gaaf om over het strand te rijden met de bus, maar na een kwartiertje had ik het wel gezien :-P. Aan het eind van 90 miles beach zijn hele hoge zandduinen en hier was het tijd voor sandboarden. Oftewel, liggend op een bodyboard de duin af zoeven, super leuk! Het schijnt dat de buschaufeurs wel tot 70km per uur die duin af kunnen zoeven. En daarna was het tijd voor Cape Reinga. Op dit punt staan een vuurtoren en eenzelfde wegwijzer als in Bluff. Volgens de Maori-legende is dit het punt waarop de geesten van overledenen Nieuw-Zeeland verlaten om naar het land van hun voorvaderen te gaan. En daarna volgde de lange busrit terug naar Paihia. 's Avonds was er een pubquiz in de bar bij het hostel en daar heb ik samen met een paar anderen aan mee gedaan. En tot onze grote verbazing hadden we gewonnen! (met een beetje hulp van google). De prijs was een $100 bartab en die is volledig opgegaan aan jägerbombs (redbull met een shot jägermeister). Daarna in de bar blijven hangen, aangezien de meeste mensen de volgende dag weer zouden vertrekken.
De volgende dag zouden we eerst niks doen, maar toen hadden Judith en Chandra het plan opgevat om 's middags naar Russell, de eerste hoofdstad van Nieuw-Zeeland te gaan. Dus samen met hen een paar uur door Russell gewandeld, maar het is nogal een slaperig stadje en er was niet veel te doen.
6 februari is Waitangi-day in Nieuw-Zeeland. Op 6 februari werd de Treaty of Waitangi getekend door de Britse overheid en de Maori-chiefs. De treaty wordt beschouwd als de geboorteakte van Nieuw-Zeeland. In de treaty gaven de Maori de Britten het recht om land te kopen in ruil voor privileges. De Maori was behoud van bezit van hun grond beloofd. Maar de Britten bepaalden anders. Dit kwam door een verschil tussen de treaty in het Engels en in het Maori. De Maori proberen nu nog steeds om de grond die aan hun voorvaderen toebehoorde terug te krijgen.
Waitangi is ongeveer een half uurtje lopen vanaf Paihia, dus 's ochtends ben ik daar samen met 2 andere meisjes heengelopen. Eerst hebben we wat over de markt geslenterd en vanaf half 12 was er een ceremonie door de marine, met een optreden door de brassband en het afvuren van 21 kanonschoten. Nadat het leger was vertrokken kwamen er plotseling allemaal Maori met vlaggen het terrein op. Ze kwamen demonstreren voor het teugkrijgen van hun land. Hun belangrijkste boodschap was dat Maori en Pakeha (blanke kolonisten) samen moeten werken om hun doelen te bereiken. Tijdens de demonstratie werd vooral veel gezongen. Na de demonstraties waren er in de Marae (ontmoetingshuis) optredens van 2 groepen, waarvan 1 tradionele dansen om zich voor te bereiden op oorlog deed en de andere groep de haka deed. Nog steeds heel indrukwekkend om de haka te zien en ook best wel een beetje beangstigend. Vanwege het slechte weer was de rest van het programma afgelast, dus ben ik weer terug gelopen naar het hostel.
Zaterdag was het gelukkig weer lekker weer, dus besloot ik een boottocht door de Bay of Islands te gaan maken. De zogenoemde cream trip, omdat het ooit is begonnen om room en andere goederen van en naar de eilanden te transporteren. Vroeger waren de meeste eilanden bewoond door Maori en boeren, maar nu woont er bijna niemand meer. Onderweg kregen we heel veel info van de schipper over de geschiedenis van de eilanden. Ook heb ik weer dolfijnen gezien. Deze keer hadden ze ook jongen bij zich, heel schattig.. zie je opeens een klein vinnetje naast een dolfijn. We hadden een stopover op Urupukepuke Island, hier konden we lunchen en zwemmen en snorkelen. Het was echt een heel mooi en rustig strand, omdat het alleen via het water te bereiken is. Het was heel helder water en ik heb hier even lekker gepoedeld. Na de lunch gingen we door naar de beroemde Hole in the Rock, waar je doorheen kunt varen. Aan de andere kant van de Hole in the Rock waren echt honderden vissen aan de oppervlakte, heel apart om te zien. De boot kon ook heel dichtbij komen. Daarna zijn we weer terug gevaren naar Paihia.
De volgende dag nog even op het strand gelegen en aan het eind van de middag terug gegaan naar Auckland.
In Auckland ben ik nog een dagje naar de dierentuin geweest. Er is heel veel te doen in de dierentuin, zo heb ik een giraf gevoerd en waren ze met de olifant uit wandelen. Helaas alleen nog steed geen (levende) kiwi gezien. Daarnaast heb ik de laatste dingen geregeld en gekocht, de was gedaan en uiteindelijk mijn backpack weer ingepakt voor de reis naar Australië!!
In Australië ga ik via de oostkust omhoog naar Cairns, vervolgens vlieg ik naar Alice Springs, ga ik vanaf hier naar Melbourne, daarna naar Perth om de westkust te verkennen om tenslotte weer te eindigen in Sydney. Best een vol programma dus voor de aankomende twee maanden. Ik heb heel veel zin om een nieuw land te gaan ontdekken, maar ik vond Nieuw-Zeeland echt geweldig en ik denk dat ik hier nog wel een keer naar terug ga.

  • 12 Februari 2014 - 10:26

    Tessa:

    Heej vrouwgie,

    leuk om t allemaal weer te lezen, je zit blijkbaar niet stil daar!

    Hier heb je niet bepaald schokkende dingen gemist geloof ik, dus heb weinig te vertellen.....

    We appen snel weer!!! ;)

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Auckland

Henny

Actief sinds 04 Jan. 2011
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 18051

Voorgaande reizen:

21 November 2013 - 11 Juni 2014

Backpacken

16 Januari 2011 - 06 Juni 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: